EekBoek Boekhouden

EekBoek

Electronisch Boekhouden voor het MKB
EekBoek
Documentatie » Opzetten administratie » Opzetten werkomgeving


Het opzetten van de werkomgeving

EekBoek versie 2 werkt met een administratie directory, dit is een directory waar alle administratiebestanden worden ondergebracht. De standaardplek voor deze directory is afhankelijk van het gebruikte platform. Onder Linux systemen is dit de directory .eekboek/admdir in de home-directory van de gebruiker. Deze directory kan worden gewijzigd in het configuratiebestand.

Elke administratie heeft een naam, en een korte code. Deze laatste wordt bij het aanmaken van de administratie afgeleid van de naam. De code wordt gebruikt om een subdirectory in de administratie directory aan te maken waar de bestanden van deze administratie geplaatst gaan worden. Ook wordt de code gebruikt als naam voor de database waarin de administratie wordt onderhouden.

Wanneer een van de EekBoek programma's wordt opgestart zal deze eerst in de administratie directory kijken welke administraties daar zijn aangemaakt. U kunt dan een van deze administraties kiezen om mee te gaan werken, of om een nieuwe administratie aan te maken. Als er geen administraties beschikbaar zijn wordt automatisch de wizard voor het aanmaken van een nieuwe administratie gestart.

Let op: Uit compatibiliteit met vorige versies zal de EekBoek shell ebshell onmiddelijk tot uitvoering overgaan wanneer in de huidige directory een configuratiebestand aanwezig is. Om in dit geval de administratieselectiewizard te activeren dient de command line optie --wizard te worden meegegeven.

Het aanmaken van een nieuwe administratie

Met de wizard kunt u met het beantwoorden van enkele eenvoudige vragen een nieuwe administratie opzetten. U kunt daarbij kiezen uit een van de meegeleverde sjabloonadministraties, de EekBoek voorbeeldadministratie, of een compleet lege minimale administratie.

Als u voor het eerst met EekBoek gaat werken is het zeer aan te raden om eerst een voorbeeldadministratie aan te maken en daarmee van alles uit te proberen. Op deze manier raakt u snel vertrouwd met de wijze waarop EekBoek werkt.

Een voorbeeld van het aanmaken van een administratie. Op alle vragen wordt het standaardantwoord geaccepteerd door het indrukken van de Enter toets. Door een vraag met een ‘-’ teken te beantwoorden gaat de wizard terug naar de vorige vraag.

$ ebshell EekBoek 2.04.00 -- Copyright 2005-2015 Squirrel Consultancy Geef een unieke naam voor de nieuwe administratie. Deze wordt gebruikt voor rapporten en dergelijke. Naam [Mijn eerste EekBoek]: Geef het boekjaar voor deze administatie. De administatie begint op 1 januari van het opgegeven jaar. Begindatum <1990..2020> [2015]: Geef een unieke code voor de administratie. Deze wordt gebruikt als interne naam voor de database en administratiefolders. De standaardwaarde is afgeleid van de administratienaam en de begindatum. Code [mijn_eerste_eekboek_2015]: U kunt een van de meegeleverde sjablonen gebruiken voor uw administratie. 1: Lege administratie 2: Eenmanszaak (ZZP) 3: BV / NV 4: Ondernemer 5: EekBoek voorbeeldadministratie 6: Vereniging / Stichting Sjabloon <1..6> [5]: Kies het type database dat u wilt gebruiken voor deze administratie. 1: postgres 2: sqlite Database <1..2> [2]: Gereed om de administratieve bestanden en de database aan te maken. Doorgaan [Ja]: EekBoek 2.04.00 -- Copyright 2005-2015 Squirrel Consultancy %Lege database mijn_eerste_eekboek_2015 is aangemaakt ... De administratie is aangemaakt. U kunt meteen aan de slag.

Hierna krijgt u de prompt van de EekBoek shell en kunt u opdrachten ingeven.

Het aanmaken van een administratie met de GUI verloopt op eenzelfde wijze. Met de GUI wizard is het bovendien mogelijk om een administratie te verbinden aan een bestaande administratie op een centrale server, zodat meerdere gebruikers gelijktijdig in dezelfde administratie kunnen werken.

Als de wizard gereed is met het aanmaken van de administratie dan vindt u in de administratie directory een subdirectory met de naam mijn_eerste_eekboek_2015, met daarin de volgende bestanden:

  • eekboek.conf - het administratie-specifieke configuratiebestand;
  • schema.dat - de administratiegegevens;
  • relaties.eb - de relaties (debiteuren en crediteuren);
  • opening.eb - de openingsbalans;
  • mutaties.eb - de mutaties (boekingen). Dit bestand zal leeg zijn tenzij u heeft gekozen een voorbeeldadministratie aan te maken.

De volgende secties van de documentatie beschrijven wat er in deze bestanden moet komen.

De voorbeeldadministratie

De bestanden van de voorbeeldadministratie kunt u hier inzien::

  • schema.dat - de administratiegegevens;
  • relaties.eb - de relaties (debiteuren en crediteuren);
  • opening.eb - de openingsgegevens. Als uw voorbeeldadministratie met de wizard is aangemaakt zal de naam van de administratie en de begindatum zijn aangepast aan de in de wizard opgegeven waarden;
  • mutaties.eb - de mutaties.

Meerdere administratie directories

Als u een configuratiebestand maakt met daarin de sectie ‘general’ waarin de settings admdir alsmede wizard=1, en u start een van de EekBoek programma's op waarbij u dit configuratiebestand meegeeft aan de --config command line optie, dan zal het programma de selectiewizard opstarten in de opgegeven administratie directory. Op deze wijze kunt u meerdere groepen van administraties beheren.



Powered by Perl

Copyright © 2005-2015 Squirrel Consultancy. All Rights Reserved.
Deze site is gemaakt met de TT2Site Site Builder.
docs/setup/config.html laatste aanpassing 19 februari 2014, 17:00:16